El Misteri de la Selva es representarà a la Catedral de Mallorca el 7 de desembre
L’any 2014 ha estat declarat a Mallorca com l’Any Campins-Gaudí per commemorar el centenari de la restauració de la Catedral que entre el 1904 i el 1915 va dirigir l’arquitecte Antoni Gaudí. L’actuació va ser una de les més grans que mai s’han fet al temple mallorquí i tenia com a principal objectiu l’aplicació de la reforma litúrgica liderada pel Bisbe Pere Joan Campins. En el marc d’aquesta commemoració, el proper dia 7 de desembre la Catedral acollirà la representació del Misteri de la Selva, el drama sacre assumpcionista més antic d’Europa en llengua romànica que es representa ininterrompudament des de 1980 a la Selva del Camp però que, per la seva vàlua cultural, ja ha estat també representat en llocs tan simbòlics com Elx (feu d’un altre conegut misteri assumpcionista), Roma o Jerusalem.
En l’obra hi participen prop de 200 persones entre actors i actrius, responsables de la posada en escena, maquilladors i operaris diversos, i aquest serà el dispositiu que viatjarà a Mallorca el dia abans de la representació, que està prevista a les 8 del vespre. Només s’han hagut de suplir algunes baixes i s’ha hagut de fer una tria en el paper dels personatges principals d’entre els dos solistes que es programen a l’agost per a les dues sessions. L’elecció ha respost sobretot a la disponibilitat dels actors però també als requisits de sonoritat de la Catedral mallorquina, que és molt més gran que l’església de Sant Andreu Apòstol de la Selva. Això serà el principal condicionant de la representació, i per això s’hi hauran d’instal·lar micròfons d’ambient i els actors i actrius que hi canten hauran de portar a més a més micròfons individuals. També s’hi hauran d’adaptar les escenes amb moviment, i en general serà més complex diferenciar els espais (la casa de la Mare de Déu, la casa dels jueus, el cel), segons reconeix un dels directors escènics, Joan Massana, que de tota manera creu que amb recursos per regular la lluminositat la representació es mantindrà fidel a l’essència d’aquesta joia del teatre medieval en català. Massana ja va viatjar a principis de novembre a Mallorca per conèixer in situ l’escenari, i els assajos van començar a mitjans de novembre.
La magnitud de la Catedral balear, a la vegada, permetrà exhibir la representació davant de més de 1.600 persones, que és l’aforament del temple. La sessió serà de portes obertes i els organitzadors estan convençuts que la Catedral s’omplirà de gom a gom.
El misteri recull les tradicions que envolten la festa de la Mare de Déu d'Agost i el tema central de l'obra, l'Assumpció de Maria al cel en cos i ànima, prové dels primers segles del cristianisme. Escrit en llengua catalana a finals del segle XIV, El Misteri de la Selva és un esdeveniment cultural de primer ordre a Catalunya i va rebre el premi nacional de cultura popular a la millor iniciativa artística l’any 1994. El text, anònim, el va trobar l’historiador local Mossèn Joan Pié en una llibreta dipositada a l’arxiu parroquial selvatà junt amb altres textos de la Senyoria de Prades i Mont-ral de mitjans del segle XIV. Posteriorment, la llibreta va passar a l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona, on es troba actualment.
Molt probablement, la redacció del Misteri s’ha de vincular amb la ciutat de Tarragona, per les referències tarragonines que hi ha a les estrofes de la croada contra els musulmans, text copiat després del Misteri. I continua amb una referència a Santa Maria del Miracle, nom de l’església medieval que hi havia a l’amfiteatre que toca a l’actual platja del Miracle. Sigui com sigui, la gent de la Selva se l’ha fet seu al llarg d’aquests més de 30 anys, a través del Patronat del Misteri de la Selva, i és considerat un dels principals patrimonis culturals del poble.
El fil argumental del Misteri porta Maria des de casa seva, lloc de la seva mort, fins al indret on és sepultada i finalment, fins a la glòria celestial. Cadascun dels dos grans passos de l’acció dramàtica (mort i sepultura, resurrecció i glorificació de Maria) és assenyalat per una baixada de Jesucrist des del cel, acompanyat d’àngels i de sants. L’obra permet gaudir del refinament del lèxic trobadoresc i dels cants a capella, que són interpretats majoritàriament amb la mateixa tonada que indica el manuscrit original. Pertanyen al repertori gregorià i polifònic dels segles XIII i XIV.
La Representació de l’Assumpció de Madona Santa Maria és el primer text complet d’un drama o misteri assumpcionista català, anterior al misteri de València (fragmentari), del primer terç del segle XV, o al misteri d’Elx.